• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
Kayıp Eller Hesabı
KAYIP ELLER HESABI
Briç oyuncularının büyük bir çoğunluğu, kartları eline alınca önce onör puanlarını sayar, sonra uzunluk puanlarını hesaplayıp onör puanlarına ekleyerek ‘onör dağılım puanını (ODP) bulur. Renk açılışlarını ODP ile yapar. Ortağında fit bulursa, kısalık puanlarında hesaplayıp ODP nına ekleyerek, tutuş puanını (TP)  veya diğer adıyla destek puanını(DK)’ bulup cevaplarını buna göre verir.
                   
Bu sistem çerçevesinde, bir ortaklığın ellerini inceleyelim;
Birinci ortağın eli:  Pik: Rxxxxx  Kör: x  Karo: xx  Trefl: ATxx
Bu elle oyun açamıyor. Pas geçiyor. İsterse oyunu 2 pik ile de açabilir. Her iki durumda da ortağına verdiği mesaj (ortak ben 12 puanın altındayım)
İkinci ortağın eli:  Pik: ADTx      Kör: xx      Karo: ARTxx   Trefl: Rx       
16 OP var. 1 puan da uzunluk puanını ekleyerek 17 ODP oluyor. Dengesiz el olması nedeniyle NT açışı yapamadığından oyunu 1 karo ile açıyor.
           
Birinci ortağın elinde 7 OP var. Uzunluk puanlarını da ekleyince 9 ODP oluyor. Bu puanla 1 pik cevabını veriyor. Açıcı da fit var, elini yeniden değerlendirince 18 TP oluyor. Ortağı baştan pas geçtiği için maksimum 11, minimum 6 ODP olacağını düşünüp, oyunu 4 Pike bağlıyor.
Elleri incelediğimiz zaman şilem Pik kaçırdıklarını görüyoruz. Buradaki konuşmalarda herhangi bir hata yok. Ancak el değerlendirmesinin sadece puanlara bakarak yapılmasının yeterli olmadığını görüyoruz. Yukarıdaki örnekleri çoğaltabiliriz. Benzer şekilde zon oynanması gereken ellerin Part skorda kaldığını, Grand şilemlerin kaçırıldığını veya oyunun rakiplere kaptırıldığını görürüz. Sistemde bir zafiyet var. Bu zafiyetin ortadan kaldırılması ‘’Kayıp eller hesabı’’  yöntemi ile mümkün olabiliyor.
‘’Kayıp eller hesabı’’  yönteminin esası, her iki ortağın ellerindeki kayıp kartların adedini hesaplayıp ortaklığın toplam kaybını bularak 24 rakamından çıkarmalarına dayanıyor. Çıkan sonuç ortaklığın kaç el kazanabileceğini gösteriyor. Bu yöntemin başarılı olabilmesi için, ortaklığın en az 8 kartlı fiti bulunması gerekiyor. NT oyunlarında veya fit bulunmadığı (Misfit) durumlarda uygulanamıyor.
Kayıp eller hesabı’ nasıl yapılır?
Birinci adım: Kendi kayıplarınızı hesaplayın.
İkinci adım: Ortağınızın kayıplarını hesap edin.
Üçüncü adım: Ortaklığın toplam kaybını 24 ten çıkartın.
Bu basamaklardan sonra ortaya çıkan rakam, ortaklığın kazanacağı toplam el adedini ve dolayısıyla arttırmanın seviyesini gösterir.
Not: Oyun oynanırken ihtiyaç duyulan empasların % 50 sinin başarılı olacağı varsayılmıştır. Örneğin iki empasa ihtiyacınız varsa, bunlardan birinin başarılı olması gerekiyor. Her iki empas başarılı olursa oyun +1 oluyor. Her ikisi başarısız olursa, oyun -1 oluyor.
                 
ADIM BİR: Kendi kayıplarımızın hesaplanması;
a. Bir renkte, o renkteki toplam kart adedinden fazla kayıp olamaz.
b. Başında (A-R-D) bulunmayan renkteki ilk üç kart kayıp sayılır. Uzun renkte üçüncüden sonraki kartlar kayıp sayılmaz.
c. Üç yada daha fazla kart bulunan bir renkte, sadece (A-R) ve şartlı olarak (D) alıcı kart sayılır, diğerleri kayıp olarak kabul edilir,
d. İki ya da daha fazla kart olan bir renkte sadece (A) ve (R) alıcı kart, diğerleri kayıp olarak hesaplanır.
e. (A) haricindeki tekli kartların hepsi kayıptır.
f.  (D-V) kombinasyonları, korunmamış ise (ikili ise) kayıptır.
Kayıp eller tablosu
Kart…kayıp       Kart…kayıp       Kart…kayıp        Kart…kayıp        Kart…kayıp
A---------0             AR-----0               ARD----0           ARDxx---0            Çaka-----0
Ax-------1              R-------1               D-------1             V---------1              x---------1
ARx-----1             ADx----1              RD-----1             RDx-----1              ARxxx---1
ADxxxx-1            RDxx---1            ADxx---1            ARxx-----1             Rx-------1
Axx-----2              Axxx---2             Axxxx--2            DV-------2              Dx-------2
Rxx-----2              DVx----2             DVxx---2            RVx------2            Rxxxxx--2
AD------0,5           Dxx----2,5           Dxxx---2,5
Vxx-----3              Vxxx---3             xxxx----3            xxxxx----3           xxxxxx---3
ADIM İKİ: Ortağın kayıplarının hesap edilmesi.
İlk bakışta çok zor, hatta imkânsız olduğu düşünülebilir. Ancak ortağın verdiği cevaplardan onun elindeki puanın alt ve üst limitlerini tespit edebiliyorsanız, bu iş çok basittir. Burada bir ön kabül yapmak gerekiyor.
Minimum açış eli (12-14) ODP 7 kayıplıdır.  Örnekler:
EL-1                                  EL-2  
ADxx    ...........................   xxx
Vx        ...........................    Ax
xxx      ............................   xxx
ARxx   ............................  ARDxx
Her iki elde de 7 kayıp var. Bu ön kabülden yola çıkarak aşağıdaki (puan-kayıp) tablosunu oluşturabiliriz.
Puan                         Kayıp el
22+   ...................       3                                                      
20-21 ..................       4                                 
18-19  .................       5           
15- 17 ....................    6                                                                                                           
12-14  ....................    7                      
10-11 ....................     8                          
6 - 9  ......................    9
Eğer tecrübeli bir briççi iseniz, yapılan konuşmalar sonucu ortağınızın size kaç puan vaat ettiğini bulup, kaç el kaybı olduğunu tahmin edebilirsiniz.
ADIM ÜÇ: Toplam kaybın hesaplanması
Kayıpları  belirledikten sonra, her iki eldeki kayıpları toplayıp 24 ten çıkartıyoruz. Çıkan sonuç ortaklığın kazanacağı el sayısını gösterecektir. Yazımıza başlarken verdiğimiz örnekteki elleri bu bilgiler ışığında tekrar inceleyelim 
Cevapçı               kayıp                                      Açıcı                      kayıp
R97542 ..............  2                                             ADT8 .................... 1
6 ....................... .  1                                             D5      .....................2
82 .......................  2                                             ART65  ................. 1
AT98 ................... 2                                             R5   ........................1
Toplam: 7                                                           Toplam:  5
(7+5)=12           
24-12=12 çıkan sonuç ortaklığın şilem oynayabileceğini gösteriyor.
“mehmet özyeşilbaş” a teşekkürler.                      
Paylaş |                      Yorum Yaz - Arşiv      224 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam27
Toplam Ziyaret102095
Hava Durumu
Anlık
Yarın
19° 29° 19°
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar4.71184.7307
Euro5.46295.4848