• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası

DUPLİKE BRİÇ STRATEJİLERİ

MATCHPOİNTS – İPUÇLARI VE STRATEJİLER

Önemle hatırlamanız gereken nokta oyun olarak duplike bricin rober bricinden farklı olmadığıdır; yeni bir deklarasyon sistemi öğrenmek zorunda değilsiniz. Fark sadece skorun tutulmasındadır…..kazanacağınız matchpoint sayısı diğer çiftleri ne kadar açık farkla mağlup ettiğinize değil, rakip çiftlerden kaç tanesini mağlup ettiğinize bağlı olacaktır. Bu ana fark oyun sırasında alacağınız bazı kararları etkileyecektir. İşte oyun stilinizi duplike brice adapte edebilmeniz için bir kaç ipucu:

En yüksek puanı kazandıracak kontratı seçin

Önce majorlerden birinde zon arayın; olmuyorsa NT deneyin, minörler en son seçiminiz olsun. Ortağınızla aranızda 8 kartlık bir koz uyuşması varsa, bu genelde size kozlu oyunda bir NT kontratından fazla el sağlayacak ve, bihassa major bir kozdaysanız,  matchpoint sayınızı arttıracaktır….. 4 kupa (+420) 3NT’dan (+400) daha iyidir. Ama minör renkler aynı avantajı sağlamaz; 5 sinek (+400) 3NT+1’den (+430) daha az matchpoint getirecektir. Duplike briçde 5 karo veya 5 sinek oynamayı seçen oyunculara pek rastlamazsınız. Minör renkte oynamak daha emin görünse bile duplike oyuncuları 3NT’i tercih edeceklerdir.

En “emin” part-skor’u seçin

Zon bağlayacak bir kontrat mümkün görünmüyorsa, yine major renkleri tercih etmeniz faydalıdır. Ancak bu defa NT ile minör renkler arasındaki seçiminiz evvelki kadar kritik değildir. Ortağınızla aranızda 8 kartlık bir koz uyumu yakaladınızsa, daima major bir kozu tercih edin…. 2 maça (+110), hem 1NT’dan (+90) hemde 2 sinekden (+90) iyidir. NT ile minör renk koz arasında seçim yapacaksanız, 8 kartlık bir koz uyumunda daima koz oynamayı tercih edin. Düşük puanlı ellerle oynarken, oyunda bir kozunuz olması işinizi kolaylaştıracaktır.

Büyük ikramiyeyi kovalayın

Eğer daha fazla puan verecek bir kontrat mümkün görünüyorsa, daha “düşük” fakat daha “emin” bir kontrata razı olmayın. Duplike briç oyuncuları zon bağlayan kontratları ve şilem kontratlarını, rober briçi oyuncularından  daha büyük bir arzu ile kovalarlar. Oyun sırasında ve şilem deklare etmekte biraz daha rahat olun.

Rober bricinde zonda iken 4 kupa deklare eder ve 3 fazla yaparsanız, ortakla beraber elinizde 35 toplam puan olduğu hallerde bile, zon bağlamış olmanın hazzı ve sağladığı puan size yetebilir. Duplike briçte ise bu seçim size çok az matchpoint getirecektir. 35 puanı farkedebilen bir çok diğer çift şilemi bulacak ve sizi matchpoint sıralamasının en altına iteceklerdir.

15-17 puan aralığında 1NT açın

1 NT deklaresi, uygun olduğu zamanlarda, elinizi en iyi tarif eden deklare olduğundan daima tercih edilmelidir. Sizin 1 NT deklareniz, ortağınızın işini de kolaylaştırır; çünkü 1NT’a verilecek değişik cevaplar çok iyi tarif edilmiştir.

1 NT açışlarının avantajından istifade etmek için duplike briç oyuncuları eski 16-18 puan aralığından vazgeçip, 15-17 puanla da 1 NT açışı yapabilirler. Bazıları 15-18, bazıları daha da düşük puanlarla 1 NT açışı yaparlar.

1 NT için 15-17 puan aralığını kullanmak, duplike briçde,  sizi diğer oyunculara ayak uydurmaya götürür. NT aralığını biraz düşürmeniz, eski deklarasyon sisteminizden vaz geçmenizi gerektirmez; ortağınız, kendi eli 1 puan düşükmüş gibi düşünürse, mesele kalmayacaktır.

Daha çok overcall yapın

Duplike briç oyuncuları genelde oyunu açan rakip oyuncun arkasında overcall yapmakta rahat davranırlar. Siz de rober briçinden gelen alışkanlıklarınızı biraz değiştirseniz iyi olur. Eğer zonda değilseniz ve sağlam bir 5 parça kozunuz varsa, elinizde 8-9 puan bile olsa (kozunuz kaliteli olmak şartı ile) bir overcall yapmaktan çekinmeyin. Zonda iseniz daha dikkatli olmanız gerekir; yukarı bir seviyede overcall yaparsanız, rakipten bir kontur gelmesi çok muhtemeldir, 2 seviyesinde bir overcall yapmak için elinizde güçlü ve en az 6 parça bir koz olması elzemdir.

Part-skor ellerde daha agresif olun

Puanların eşite yakın dağıldığı ellerde taraflar bir part-skor mücadelesi içinde olacaklarından, duplike briçde alt seviyedeki başlangıç deklareleri bile çok canlı olacaktır. Eğer rakipleriniz yükselme temayülünde değillerse (bilhassa zonda değilseniz ve rakibin koz rengi sizde kısa ise), kendi kozunuzda yükselmekte biraz daha cesur olabilirsiniz. Rakiplerin 2 kupa yapabilecekleri bir elde 3 maça deklare edip 1-2 batmak sizin için karlı olacaktır..alacağınız –50 veya –100 ceza puanı, rakiplere 2 kupa oynatıp +110 puan kaptırmaktan iyidir. Zonda iseniz çok dikkatli olmanız gerekir; 2 batış veya konturlu 1 batış felaket olabilir. Böylesine batıp –200 almaktansa, bırakın 2 kupayı yapsınlar.

Daha sık “feda” deklaresi verin

Duplike oyuncuları rakipler zonda kendileri değilken “feda” deklarelerinden çekinmezler. Rober bricinde, siz zonda değilken, rakibin zon bağlayarak oyunu bitirebileceği bir deklaresinin üstüne çıkar ve konturlu 3 batarsanız 500 puan kaybedersiniz; bu rakibin zonu bağlayıp 700 puan almasından iyidir ama yine de hatırı sayılır bir kayıptır. Duplike briçte ise aynı netice size o elin en yüksek puanını getirebilir; sizinle aynı eli oynayan diğer çiftler rakiplerinin zon bağlamasına müsaade etmişlerse (-620), sizin –500’ünüz sizi o elin birincisi yapacaktır.

Fazla el almaya çalışın

Basit bir fazla el, matchpoint’inizi çok yükseltebilir. Aynı kartlarla oynayan diğer çifler 3NT deklare edip tam 9 el almışlarsa (+400), yapacağınız bir fazla elle (+430) o elin birincisi olursunuz . Rober bricinin aksine bu 10.cu el için biraz riskli bir strateji denemeniz normaldir: 9 el garanti iken, (sırf bu fazla eli bulmak için) 3NT’ı batıran duplike oyuncularına sık sık rastlanır.

Eğer kontratınızın zaten size yüksek bir matchpoint getireceğini düşünüyorsanız, “emin” oynamalısınız. Diyelim ki 4 maçalık bir kontrattasınız, ortağınızın eli açıldığında 10 el alabileceğinizi görüyorsunuz, ancak yine farkettiniz ki ortağınızın agresif deklarasyonu dolayısı ile müşterek puanınız sadece 21. Böyle bir durumda sadece gerekli 10 eli almanın size yeterli matchpointi garantileyeceğini düşünebilirsiniz; diğer çiftlerin çoğu 21 puanla 4 maçaya çıkmamışlardır bile.

Geniş düşünün

Deklarasyon veya oyun sırasında bazı seçimler yapmak zorunda kalabilirsiniz. Böyle durumlarda kendi karar verme yeteneğiniz önemlidir, ancak aynı eli oynayan rakip oyuncuların nasıl davranma temayülünde olacaklarını da tahmin etmeye çalışın. Onları tanıdığınız kadarı ile aynı durumda bir fazla eli hedefleyip hedeflemeyeceklerini, zona daveti nasıl karşılayacaklarını, şilem arayıp aramayacaklarını kestirmeye çalışın….onların seçeceklerini tahmin ettiğiniz yolları takip etmek akıllı olabilir.

DUPLİKE BRİÇ TÖRELERİ  

Briç klüplerinde atmosfer genellikle sıcak ve arkadaşcadır. Yine de bricin olduğu yerde rekabet vardır, ve oyuncular sahanın saygınlığını korumak için belli kurallara uyarlar. Klüplerde oynarken bir kahvenin sevimli rahatlığı ve laubaliliği içinde olamazsınız. Uyulması gereken bazı önemli adetler ve etiket kuralları şöyle sıralanabilir.

Oyunu “hareketli” tutun

Rakipler oyunu makul bir hızda oynamanızı bekler… acemilerde biraz daha uzun olabilir ama el başına yaklaşık 7-8 dakika makul sayılır   . Oyunculara maximum zaman sağlamak için skor kağıdını çabuk doldurun ve ortaklar arası tartışmaları eller arasında değil, turlar arasında yapın.

Cevapçı iseniz, ortağınızın eline oyun bittikten sonra bakın

Cevapçı iken de oyuna dahilsiniz; yerinizde oturun ve görevinizi yapın, kağıtları toplayın vesaire….Bu şekilde “tarafsız” kalmışsanız, ortağınız bir kaide hatası yapıyorsa veya yanlış elden oynuyorsa onu uyarma hakkınız vardır.

İlk açılan oyuncu iseniz, kağıdınızı kapalı oynayın

Bu ortağınıza, rakiplere soracağı bir soru varsa, bu imkanı verecektir. Ayrıca, ilk açılması gereken oyuncu siz değilseniz, bu hatayı yapmanızı önleyecektir. Açılması gereken oyuncu siz değildiyseniz, kartınızı, kimse ne olduğunu görmediğinden, geri alabilirsiniz.

Tempolu oynayın

Oyunda sabit bir oyun temposu tutturun. Eliniz hakkında bilgi verebilecek tereddüttlü beklemelerden sakının. Sıranız geldiğinde, oynayacağınız kartınız masanın üstüne (kendi önünüze) bırakın. Oynadığınız karttan memnun olduğunuzu (veya memnuniyetsizliğinizi) gösterecek abartılı hareketler yapmayın.

Deklarelerinizi sabit bir tempo ve ses tonu ile yapın

Deklare sırasında genel tavrınız ve sesinizin tonundaki değişmeler dışarıya bilgi sızdırmamalı. İç çekmeler, dudak büzmeler, yavaş paslar, yüksek sesle atılan konturlar. “Pas” demek yerine “ Sanırım pas geçmem gerekecek” veya “kontur” yerine “ size kontur atıyorum” gibi deklareler usule uygun değildir ve yakışıksız sayılır.

Deklarasyon veya oyun sırasında bir probleminiz olursa, biraz zaman isteyebilirsiniz. Bu durumda ortağınız sizin bir probleminiz olduğunu anlamasından kaynaklanan avantajı kullanamaz. Sıra ona geldiğinde, bir probleminiz olduğunu anlamış olmasının tesirinde kalmadan, normal temposu ile konuşmak zorundadır.  Böyle durumlarda tereddüt gösteren oyununcunun ortağı, sıra kendisine geldiğinde, normal sayılmayacak oyun veya deklarelerden kaçınmalıdır. Normalde ortağınız uzun uzun düşünüp pas geçerse (sizde normalden çok kuvvetli bir el yoksa), pas geçmeniz doğru olacaktır. Rakipleriniz, tereddüt ettiğinizde – mesela, uzun uzun düşünüp sonunda pas geçtiğinizde - Direktörü masaya çağırırlarsa kızmayın. Direktör sizin düşünme hakkınız olduğunu teyid edecek ve ortağınızı nasıl davranması gerektiği konusunda uyaracaktır. Ortağınız falso yapmadığı takdirde mesele yoktur. Rakipler ortağınızın davranışını beğenmezse, Direktörden o elin skorunu düzeltmesini isteyebilirler.

Deklarasyon kutularını en iyi şekilde kullanın

Eğer klüpte deklarasyon kutuları kullanılıyorsa, elinizi kutuya uzatmadan hangi kartı çıkartacağınıza karar vermiş olmanız gerekir. En son seçiminizi yapmadan önce parmaklarınızın çeşitli kartlar üzerinde tereddütle dolaşması, ortağınıza kaçak bilgi verdiğiniz şeklinde yorumlanabilir. Mesela önce 1 maça kartını tutar, sonra da Pas kartını çekerseniz bu neredeyse 1 maça açacak güce sahip olduğunuz anlamını taşıyabilir. Bu samimi bir hata bile olsa, ortağınızın kendi elini tarafsız değerlendirmesini zorlaştıracaktır.

Kartları kutudan çıkartırken en üstteki kartın istediğiniz deklareye ait olan kart olduğundan emin olun. Kartları tutarken samimi bir hata olursa, bu hatanızı düzeltebilirsiniz….sadece “pardon” deyin ve gerekli düzeltmeyi yapın. Bu izin sadece tutuş hataları ile ilgili düzeltmeler için geçerlidir; fikir değiştirip deklarenizi yenilemenize izin yoktur. Tereddütsüz ve hatasız çıkardığınız bir deklare kartını, anında karar değiştirseniz  bile, geri koyamazsınız.

Deklare kartlarınızı, aynı oyun kağıtlarınız gibi, masada hemen önünüze, sırası ile ve ardaşık deklareler birbirlerini kapatmayacak şekilde yerleştireceksiniz. Hangi sıra ile, ne deklare ettiğinizi herkes açıkça görebilecek. Masaya konan deklare kartları ile oynamak ve yerleştirirken abartılı davranışlar yasaktır.

“Sıçramalı deklare” ikazını tanıyın

Rakipleriniz bir pre-empt açılış veya sıçrama yapacaklarında  “Sıçramalı bir deklare vereceğim, lütfen bekleyin, 3 kupa” veya “sıçramalı deklare, 3 kupa” diyerek sizi uyarabilirler. Bu duplike brice has, bir sonraki konuşmacıyı rakibin beklenenden yüksek bir deklaresine hazırlayan uyarı ikazıdır. Size kendi konuşma planınızı hazırlamak için vakit kazandırır.

Eğer deklarasyon kutuları kullanılıyorsa, kırmızı renkli “Stop” kartı bu iş içindir. Masaya önce “Stop” kartını koyun, sonra da deklarenizi belirtecek kartı; 10 saniye bekleyin ve kırmızı kartı ortadan kaldırın.

Sağınızdaki rakipden “Stop” uyarısı gelmişse, sıra size geldiğinde 10 saniye bekleyin (en azından rakibin kırmızı kartı masadan kalkana kadar bekleyin), sonra normal deklarenizi verin. “Stop” kartını kullanmak mecburi değildir, ama iyi bir fikirdir. Kartı kullanarak sizden sonraki rakip oyuncunun hızlı bir pas veya konturla, kendi ortağına gereksiz bilgi aktarmasını önleyebilirsiniz. Kart kullanılsa da kullanılmasada bir sonraki oyuncunun deklare yapmadan önce 10 saniye kadar beklemesi gerekir.

Özel konvansiyonlarda “Alert” kartını kullanın

Ortağınız ile aranızda, standart deklarasyon sistemlerinin dışında özel sun’i deklareler kullanıyorsanız, böyle bir deklare yapacağınızda rakiplerinizi mutlaka uyarmanız gerekir. Standard dışı deklareyi veren oyuncunun ortağı, böyle bir deklare verilir verilmez Alert! kartını çıkarmak zorundadır. (kutuda özel bir Alert! kartı bulunduğu gibi, bu uyarıyı masayı hafifce tıklayarak ve sözlü olarak da yapabilirsiniz). Bu hareket rakiplerinize ortağınızın deklaresinin sun’i bir deklare olduğu ve beklediklerinden farklı bir mana ifade ettiğini anlatır. Sıradaki ilk rakip oyuncu sizden bu deklareyi açıklamanızı isteyebilir.

Acemi masalarında, bu tür sun’i deklareler pek kullanılmadığından Alert! kartına çok az iş düşer. Stayman, zayıf 2 açış, Alışılmamış 2NT, Michael Cue Bid ve negatif kontur gibi sun’i deklareler de o kadar yaygın kullanılır ki ikaz gerekmez. Ancak Jacoby2NT ve 2NT  ile açan oyuncunun ikinci tur deklareleri kesin Alert! gerektirir.

Jacoby Transferleri de yaygındır , ama Alert! gerektirir. Ortağınız böyle bir transfer deklaresi yaptığında rakibi uyarmanız gerekir. Ancak bu durumda uyarıyı “Alert!” diyerek değil de, “Transfer” diyerek yaparsınız. Farklı uyarı gerektiren başka bir durum ile de rakip oyuncu normalden az puanla 1NT açıyorsa karşılaşılır; az puanla 1NT açan oyuncunun ortağı, mesela “12-14 puan” diyerek sizi uyarmak zorundadır. Bir başka mecburi uyarı durumu 1 kupa veya 1 maça açan oyuncunun ortağı 1 NT cevabı verdiğinde ortaya çıkar; 1 NT cevabı alan açan oyuncu, ikinci turda konuşmadan önce, ortağının 1NT cevabını “forsing” veya “forcing değil” şeklinde açıklamak zorundadır.

Alert! gerektiren deklareler zaman ve yere göre değişebildiğinden, acemi oyuncuların bu konuda kusursuz bir uzman olmaları beklenemez. Bir deklareyi Alert! edip etmemekte tereddüt ediyorsanız, Direktöre veya diğer oyunculara danışabilirsiniz. Rakipler Alert! dediklerinde, onların konvansiyon kartlarına bakabilir, veya doğrudan kendilerine sorabilirsiniz. Zaman kazanmak ve zerafet açısından sual sormak için sıranızın gelmesini beklemek uygun olacaktır.

Direktör’ün yardımına güvenin

Gerek duyduğunuzda Direktör’ü masaya davetten kaçınmayın. Oyuncular masada ortaya çıkacak, sırasız konuşma, sırasız oynama, yanlış deklare gibi,  problemleri kendileri çözmeye çalışmamalıdır. Direktör size yardım için oradadır, normalin dışında bir durumda onu çağırın.

Eğlenin ve zevk alın

Briç klüpleri de sosyal kurumlardır; bir masaya katıldığınızda diğer oyuncuları selamlayın, hatta vakit varsa sohbet etme imkanı arayın. Duplike briç oyuncularının genelde akıllı, çoğu zaman da etkileyici ve farklı olduklarını göreceksiniz. Diğer oyuncularla en azından bir duplike briç oyuncusu olma özelliğini paylaşıyorsunuz; onları tanıma ve onlardan öğrenme fırsatını kaçırmayın. Çoğu oyuncular suallerinizi cevaplamakdan mutlu olacak, hatta danışmanız ve fikirlerini sormanız halinde gurur duyacaklardır.

ARTIK HAZIRSINIZ !

Kıdemli klüp ve turnuva oyuncuları size, duplike briç deneyim ve heyecanı ile tanıştıktan sonra diğer türlerin yavan geleceğini söyleyecektir. Bu sözün ne derece doğru olduğunu anlamanın yolu, denemekten geçer.

Bir çok rober briç oyuncusu, ilk duplike briç elini oynadıktan hemen sonra, bu yeni tür oyuna aşık olmuştur. Bazılarında ise bu zevkin gelişmesi biraz zaman alabilir. Duplike briç’in ne kadar zevkli olabileceğini tam anlamak için, en az bir kaç defa oynamanız gerekebilir.

Klübün “acemiler” veya “açık” bölümlerinde oynayabilirsiniz. Bir ortağınız yoksa, Direktör size bir ortak bulmaya yardım edecektir. Bir turnuva varsa, kendinizi turnuvada sınamaktan çekinmeyin. Turnuvalar sadece “usta”lar için değildir. Bir çok klüplerde acemiler için özel turnuvalar dahi düzenlenir.

Başlangıçta kazanmayı beklemeyin. Aslında sonucu olmanız, bütün yeni başlayanlarda olduğu gibi, normal sayılır. Zamanla oyunu, oyuncuları, skorun nasıl tutulduğunu öğrendikçe ve masterpointler kazanmanın tadını aldıkça gelişecek ve duplike brice başladığınız için sevineceksiniz…Bir iyi haber daha; duplike briç oynadıkça, rober bricindeki performansınızın da yükseldiğini göreceksiniz.

Dörtlü Takım Maçı

Dört, beş veya altı kişilik takımlar arasında oynanır ancak herhangi aynı anda her takımdan dörder kişi oyuna katılır. Bir takım bir masada kuzey - güney yönünde otururken diğer tarafta doğu - batı yönünde oturur. Her seansın sonunda iki masada kazanılan skorlar karşılaştırılır ve eğer skorlar arasında eşitsizlik varsa daha çok skor kazanan tarafa, skor farkına karşılık gelen bir uluslararası maç puanı (IMP denir) verilir. Bu fark aşağıdaki tabloya göre hesaplanır:
Puan Farkı            IMP
0 - 10                 0
20 - 40                1
50 - 80                2
90 - 120               3
130 - 160              4
170 - 210              5
220 - 260              6
270 - 310              7
320 - 420              8
370 - 420              9
430 - 490             10
500 - 590             11
600 - 740             12
750 - 890             13
900 - 1090            14
1100 - 1290           15
1300 - 1490           16
1500 - 1740           17
1750 - 1990           18
2000 - 2240           19
2250 - 2490           20
2500 - 2990           21
3000 - 3490           22
3500 - 3990           23
4000 ve fazlası      24

Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam7
Toplam Ziyaret91427
Hava Durumu
Anlık
Yarın
17° 8°
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar3.85193.8674
Euro4.52334.5414